
Sedan länge använder jag Fastmail för min e-post. Jag behöver något mer avancerat än vad mitt vanliga webbhotell kan erbjuda, inte minst möjligheten att skapa filter som stoppar in mail i rätt mappar direkt. Gmail är givetvis ett alternativ, men jag har aldrig blivit vän med Googles e-posttjänst trots att så många gillar den.
Fastmail har ett helt okej webbgränssnitt, men jag föredrar ändå att använda ett e-postprogram i datorn. Mitt val är Mailmate. Av ett par viktiga anledningar.
- Virtuella mappar i kombination med bra sökfunktioner ger mig en bra överblick över e-posten.
- Tack vare bra snabbkommandon kan jag bland annat flytta e-post mellan mappar, söka eller hoppa till valfri mapp utan utan att flytta högerhanden till musen.
- Stöd för Markdown.
- Möjlighet att finjustera notifieringarna, vilket i kombination med Quitter minskar risken för att jag fastnar i inkorgen när jag egentligen borde göra annat.
- Mailmate lär sig vilka e-postadresser jag ofta skickar mejl till – och vilken av min adresser jag då vill använda som avsändare. Väldigt bra om man som jag har flera olika e-postkonton och av olika anledningar vill hålla dem separerade.
Gratis e-postprogram finns det många. Men om e-posten är ett viktigt arbetsverktyg är de femtio dollar som Mailmate kostar väl investerade pengar.
Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.
För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.
Länkar till alla mina tips hittar du här.
[et_bloom_inline optin_id=optin_9]